1996 tavaszán, heteken át forgott Budapesten az Evita, az a nagyszabású musical, amely az egykori argentin elnök, Juan Perón feleségének, Eva Perónnak az életét dolgozta fel. A forgatáson használt homokszínű, argentin felségjelű katonai járművek és különböző veterán gépkocsik elhelyezésére a budaörsi repülőtér nagy hangárja nyújtott megoldást. A repülőgépeket a hangár keleti felébe fűzték össze vagy a szabadban nyűgözték, a nyugati részt a járművek vehették birtokba. Fontos megjegyezni, hogy az Evitához használt típusok közül nem mindegyik állt rendszerben az argentin hadseregben. A fotókat – egy kivételével – Kovács Gyula készítette, és bocsátotta rendelkezésemre.
*
Willys Jeep
A második világháború ikonikus terepjárója hivatalosan negyedtonnás teherautóként szerepelt a US Army járműjegyzékében. Nem kevés készült belőle, gyártási darabszáma súrolta a 650 ezret. Argentínához annyi köze mindenképpen volt, hogy a háború után polgári hasznosításra kínált Willysek egyik célcsoportja a pampákon dolgozó marhapásztorok voltak. A korabeli reklámkatalógus kiemelte, hogy a Jeep sebessége és terepjáró képessége ideálissá teszi a járművet a terület bejárására és az állatok terelésére.
*
Dodge WC-23 parancsnoki és felderítő jármű
A Dodge fivérek által alapított üzem az első és a második világháborúban az amerikai hadsereg egyik fontos járműbeszállítója volt. Az Evita forgatásán a Dodge WC (Weapon Carrier) sorozatának WC-23 jelzésű, negyedtonnás, parancsnoki és felderítő járművét használták argentin színekben. Érdekesség, hogy az 1945 után Európában hagyott járművek közül Magyarország százas nagyságrendben kapott Willys Jeepet, Dodge Weapont (magyar „ferdítésben” Dödzs Vipont) illetve CCKW teherautót, vagyis ezek a tengerentúlon gyártott járművek segítettek újjáépíteni azt, amit a többségükben ugyanonnan származó bombázók porig romboltak.
*
CCKW teherautó
A háborús logisztika méltatlanul háttérbe szorított élharcosa a GMC 2,5 tonnás teherautója volt. Típusjelzésének négy betűje az 1941-es tervezésre, a hagyományos kialakításra, az összkerékhajtásra és a dupla hátsó tengelyre (hídra) utalt. A nélkülözhetetlen jármű legyártott darabszáma máig vitatott – ahány forrás, annyi példány – a valós szám valahol az 550 ezer körül lehet. Ezzel a CCKW a Willys után a második legnagyobb példányszámban gyártott járműve volt a második világháborúnak.
*
FV-721 Fox páncélozott felderítő jármű
Az amerikaiak után következzen egy brit jármű. A Fox valójában sosem állt szolgálatban az argentin hadseregnél, az Ejército Argentino a franciák hasonló Panhard AML-jét rendszeresítette. A mozinézők 99 százalékának mindegy volt, hogy milyen járművet lát a vásznon, de hogy a hasonlóság még nagyobb legyen, a Fox hatástalanított, 30 milliméteres RARDEN gépágyújának helyére a Panhard 90 milliméteres rövid csövű ágyújának imitációja került. A filmesek két FV-721-est használtak a forgatáson.
*
M3 féllánctalpas jármű
A kerekes és lánctalpas hibrid megoldás egyik érdekes példája az amerikai M3-as szállítójármű. Egy fő vezette, platóján tizenkét katona és felszerelése szoronghatott. Vékony páncélzata és a nyitott plató a járművet és utasait egyaránt sebezhetővé tette, ezért sokáig népszerűtlen volt a katonák körében. Az argentin hadseregben is rendszeresítették, az általuk használt darabokat a brit hadsereg leállított készletéből kapták.
*
Universal Carrier
Az M3-ashoz hasonlóan vékony, mondhatni jelképes páncélzatú Universal Carrier elsősorban fegyverek és utánpótlás szállítására használt lánctalpas jármű volt. Ránézésre is apróvad, feleolyan hosszú volt, mint az M3-as, ennek ellenére háromfős személyzettel működött (csoda, hogy jutott hely másnak is). Argentínában 250 darab állt szolgálatban, amelyet 1946 és 1950 között kaptak a britektől, de az amerikaiak által átdolgozott T16-os változat is volt közöttük.
*
M4A1 Sherman
Az FV-721-eshez hasonlóan a Shermanből is két példányt használtak a filmesek. Ezek egyike látható Kovács Attila (MTI) fotóján pálmafák és egy félig takart Fox társaságában a belvárosi forgatási helyszínen. Argentína közvetlenül a második világháború után tett szert 360 darabra ebből a típusból. A Dél-Amerikába került harckocsikat korábban a belgák használták, volt közöttük 75 milliméteres ágyúval felszerelt amerikai és 76,2 milliméteres ágyúval rendelkező brit Firefly változat is. Az argentinok 1978-ban átmeneti megoldásként, Sherman Repotenciado néven 120 harckocsit átalakítottak és 105 milliméteres ágyúval láttak el.
*
A végére hagytam a különböző gépkocsikat. Az Evitához a harmincas, negyvenes évek fordulójáról származó két- és négyajtós személyautókat valamint mentő és rendőrségi kocsit használtak. Oldalkocsis motorkerékpárok is voltak a filmben, amelyek leginkább a járműkonvojt a reptér és a forgatási helyszín között kísérő motoros rendőrök érdeklődését keltették fel.
***
Fotó: Kovács Gyula, Kovács Attila/MTI