Logo Pic
BundesBlog 2024. október 13.

Olvasói élménybeszámoló Salzburg tartományból és környékéről - 3. rész

Következzen blog olvasóm, Zsák András fényképes élménybeszámoló sorozatának 3. része.
Riport helyszínei: Pinzgau, Pongau, Hohe Tauern és Zell am See – Kaprun régiók, Saalbach-Hinterglemm települések.

Saalbach

Kohlmaisbahn

A 2018-ban átadott Kohlmaisbahn I+II. volt az első felvonó, amelyet az ingyenes dolgozói kártyával vettem igénybe, nem éppen ideális kiránduló időben, de nagyon emlékezetes túrát sikerült megtennem. A völgyállomás 1026 méteren található, a középső állomás 1390 méteren, a hegyállomáson kiszállva a 10 személyes kabinból (ami ugyanolyan, mint a 12er KOGEL Bahn gondolái), már kis híján 1800 méteren vagyunk, mindössze 6 perc alatt. Július 8-án ködre rá lehetett könyökölni, de a Kohlmais tetején a Saalachtaler Höhenweg útvonalat választottam, kicsit egyedivé formálva. Az útvonal a hegygerinc alatt fut néhány tíz méterrel. Lehet, hogy másik beszámolóban megénekeltem már (vagy fogom), de a havasi gyopáron kívül még egy növényt megismertem, amit bármikor elültetnék a kertemben, ha lenne. Ez az alpesi rózsa. A Saalachtaler Höhenweg útvonalát mindkét oldalon óriási alpesi rózsa mezők szegélyezik. Bár köd volt, vagy éppen ezért, olyan hangulatos volt, ahogy a rózsaszín virágaik, a szerintem örökzöld leveleikkel (de ez nem biztos), megszínezték a borongós tájat. Az útvonalon kelet felé indultam el a felvonó felső állomásától, egészen a horrorfilmekbe is beillő Grüne Böden Hüttéig. Itt begyűjtöttem a kirándulós kontroll pecsétemet, vagyis kilyukasztottam az ellenőrző füzet ide vonatkozó jelvényét. Irány vissza nyugat felé. Itt-ott néha szakadozott a köd és nagyon szép látványban lehetett részem. A ködön keresztül hallani a zajokat (patakcsobogás, tehenek kolompolása) is egészen más élmény. A Barnkogel (1709m) után leereszkedtem a Spielberghaushoz (1330m), hogy igyak egy kávét és a kint megismert ismerőseim közül köszönjek az egyiknek. De ezzel is úgy vagyok, mint a lottószámokkal, ha egyet kellene bejelölni csak és 89-et húznak ki, tuti azt húznám be, amelyik nem nyer. Nos sikerült a 7 napból egyszer zárva tartó napot kifognom. Vissza a felvonó felső állomásához, ami csak néhány kilométer, de közel 500 méteres szintkülönbség. Nagyon kipurcantam a végére.
A hegyállomástól kb. 10 perc sétára egy bekerített erdőrész található. Ha a kirándulók csendben maradnak és jól figyelnek, őzek és szarvasok népesítik be ezt a kis lekerített részt. Természetesen a gyerekeket különböző játszóterek és ismeretterjesztő élményközpontok várják. Szeptemberben a második túrán egy kicsit nagyobb volt a látótávolság, a képek egy része akkor készült.

Schattberg X-Press

Amikor ezt a sort kezdem írni villan be, hogy Saalbach időjárásilag el lehet átkozva, mint a híres fagylaltárus Bagaméri. Itt mindhárom liftet cudar, esős, ködös, ködszitálós időben vettem igénybe. Mondjuk a két Schattberget egy napon - az államalapításunk ünnepe előtt egy nappal -így ebben nagy meglepetés nincs.
Saalbach település központjából indul a móka. A kocsit letéve a sorompós parkolóban, a pénztárnál érvényesítik a parkolójegyet és innentől ingyenes a parkolás.
Csodaszép, esős, ködös időben indul felfelé a menet 997 méterről. Nagy meglepetés nem ért a szállítóeszközt illetően. Klasszikus 8 személyes kabinokban libbenhetünk fel először a középállomásig (1491 m), majd a hegyállomásra (2018 m) érkezünk, összesen nagyjából 9 perc alatt.
A táj, ami felett elsuhan a felvonó itt is csudaszép, az utánozhatatlan alpesi zöld az valahogy csak itt van, máshol nem láttam ilyet. Fent a hegyen óriási köd fogad, ami még engem is megzavar. Sok rossz tulajdonságomat kicsit balanszírozza, hogy remekül tájékozódom, itt azonban be kell kapcsolni a telefonon a helyzetjelzőt és a Bergfexet, mert a közmondást igazolva: az orromig sem látok. A szürke szamár is eltűnt a ködben, Kossuthtal együtt. Na befejezem a kulturális térítést.
Egy szó, mint száz, keresem a Schattberg Sprinter nevű csodát, amelyről sejtésem van, hogy merre lehet, úgy nagyjából 200 méterrel lejjebb, nyugat felé. Szerencsére megtaláltam…

Schattberg-Sprinter

A két Schattberg csúcs (Ost és West, valamint a köztük elhelyezkedő Mittelgipfel), összesen 40 percnyi járásra van egymástól. Ami a völgyben 5-6 km, az fent a két felvonó között (Schattberg Xpress / Saalbach és a Westgipfelbahn / Hinterglemm, fent kb. 1600 méterre zsugorodik.
Érdekes konstrukció és leginkább a sípályák összeköttetésében bírhat nagyobb szereppel ez a felvonó. Nyári szerepéről ötletem sincs, de becsületére legyen mondva, üzemelt. A „völgyállomása” a Schattberg Ost-tól kb. 20-25 perc kényelmes sétára található, ehhez 1833 méterre kell ereszkednünk. A felvonó a testvérével megegyező 8 fős kabinokkal üzemel és 2092 méterre 2 perc alatt visz fel minket. Pass auf! Csak hegymenet van, vagyis Talfahrt nincs. Csodaszép, hosszabb-rövidebb túrákat is lehet tenni, és jó időben innen is meseszép kilátásban gyönyörködhetünk.
Miután ezzel a kiírással szembesültem a hegyállomáson, ahol még mindig vágni lehetett a ködöt, egy gyors számolást végeztem, mivel járok jobban, hogy visszaérjek melózni. Aztán nem volt kérdés, mert a kocsi ugye lent várt a sorompós parkolóban. Így a nyugati csúcsról a Mittelgipfelt megmászva (2097m) visszaereszkedtem a Schattberg Xpress (Ost) hegyállomására és már libbentem is lefelé.
Nagyon szeretem hallani azt a csendes surrogást, ahogy a kötélen halad a gondola, szeretem, amikor megbillen kicsit a kabin a pilonokon lévő görgőkön. És mindez ködös-esős időben még varázslatosabbá teszi. Fentről másképp látni az erdőt is, ahogy átszövik a lefelé folyó ki vízerek, patakok, a kanyargó utak és ösvények.

Íráshoz tartozó képgaléria:

A Schattberg Sprinter lenti állomása felé

Schattberg Spriner völgyállomás

Schattberg Sprinter hegyállomás

Schattberg Xpress hegyállomás (kép jobb fele), és Sprinter völgyállomás (kép bal fele) - szép időben

folytatása következik..

Előzmények:

Vissza a címlapra
Kötélpálya blog
Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.
Legjobban pörgő posztok
venember83 • 4 nap
Cikkek a címlapról
Területvédelmi tartalékos állomány, összevont eskütétele - 2024.10.12
A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség nyáron indította el a „Szeretem, megvédem!” nevű országos tartalékos toborzókampányt. Az erre a kampányra jelentkezők, október 12-én tették le az esküjüket, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar laktanyájában, Budapesten.…
Az érzékiség merész kifejezése Rebecca Fergusonnal a Calvin Klein x Nensi Dojaka fehérnemű kampányában
Calvin Klein és a londoni tervező, Nensi Dojaka közös kollekciója izgalmasan formálja át a női fehérnemű világát, fókuszálva a nőiesség érzéki oldalára. A kollekcióban a fehérneműk mellett szűk szabású ruhákat, túlméretezett, áttetsző kötött darabokat is láthatunk.  KATTINTS A KÉPRE AZ ÖSSZES…