A Warhammer 40K WTC terep projekt – 6. rész, Az egyszintes épületek

Az első részben bemutattam, mi ez a projekt, miért kezdtem bele, miért szeretném ezekkel a terepekkel bővíteni a terepasztalomat. A második részben a használni kívánt alapanyagokat és eszközöket, míg a harmadikban az általam előzetesen legnehezebbnek ítélt tereptárgy, a konténer prototípusának elkészítését, és a széria sorozatgyártását mutattam be. A negyedikben az egyik legegyszerűbben elkészíthető terep, az erdő volt soron. Az előző részben pedig az egyik legmókásabb tereptárgy, a ventilátornyílás volt terítéken. Most az egyszintes épületek elkészítését mutatom be.

16_kesz.jpg

Az elkészült épületek

Nézzük először mik a követelmények, milyennek kell lennie játékmechanikai szempontból ezeknek a romoknak!

A kis épület hossza 9”, a szélessége 5”, magassága 5,01”, de a felső szint hossza csak fele az alsónak, az ablakok nyitottak. Itt minden ablakot ablakként készítek el, úgy ahogy eredetileg is lenne. Ez nem ígérkezik nehéznek, gyorsan elkészíthető elemnek néz ki. Sablon alapján gyorsan körberajzolható, kivágható, a papagájhomok textúra felvitele, ami egyedül hosszú és macerás a munkafolyamatok közül, a többi inkább csak odafigyelést igényel. Nézzük hát!

Egy kis keresés az „abandoned ruined building” kulcsszóval a neten pontosan megmutatja, mi történik egy ilyen elhagyatott, romos épületekkel, hogyan néznek ki. Ezekben a romokban gyakran van rozsdafolyás az elkorrodálódott fém részeknél, a szinteken megáll a por, koszfoltok vannak a sarkokban és a padlón, amiből gazok, fű sarjad ki. Pontosan ezt a hatást akartam elérni én is.

ihlet.jpg

Még sok hasnló kép itt

Fontosnak tartom ugyanis a projektnél, - ha még esetleg nem írtam volna – hogy 28 mm modern történelmi hadijátékhez is alkalmas legyen a terep. Jelenleg nincs ilyen seregem az igaz, de ahogy ismerem a srácokat és magam, ez csak idő kérdése.

Előzőekhez hasonlóan itt is egy karton sablon gyártásával kezdtem, majd a habkartonra felrajzoltam a kellő mennyiséget. Helykihasználás és a munka hasonlósága miatt a nagy épületekkel együtt zajlott ez a munkafázis. Végül, mint  előző részből kiderült, nem tudtam MDF alapot szerezni, az épület alja és a szint is habkartonból készült el.

Először az oldalfalakat vágtam ki, majd utána az alapot és a szintet. A körvonalak kivágása gyorsan ment, az ablakok kimetszése viszont elég babra munkának bizonyult, csak azzal két este is volt, mire végeztem. A padlók kivágása után azok a nyomott textúrájú tapétából kaptak egy réteget, ami festve kiváló kockaköves hatást ad majd. Mivel a seregem talpalása is ezzel a metódussal történt, remekül mutatnak majd rajta.

Ezután következett az összeszerelés. Nem törekedtem vízszintes-párhuzamos-merőleges épületekre. Aki volt már valaha magyar panelban, tudja, ott sincsenek ilyen hívságok, miért pont a 40K univerzumban figyelnének hát erre egy lesajnált lakóövezetben? Gombostű csapolás és melegragasztó kombinációjával oldottam meg az összeszerelést. Pár helyen megtűztem az alját, majd a rápróbált falat kicsit visszaemelve melegragasztóval húztam egy csíkot, ott ahol majd a fal alja lesz a talpon. Ezután gyorsan összenyomtam őket, és kb. 1 percig, míg száradt a ragasztó meg is tartottam őket így, hogy nagyjából egyenesen szilárduljon meg.

A másik oldalfalat hasonlóan vittem fel, de itt a két fal érintkezésénél is húztam a ragasztóval egy csíkot és itt is megtűztem 2 helyen, biztos ami tutifix alapon. Az épületek szépen összeálltak, a kötés fél óra alatt stabil volt. Két épületnél volt pár milliméter eltérés a falak szélénél, ezt snicerrel megigazítottam. A szinteket alulról kis félköríves pillérekkel megtámasztottam, egyrészt textúrát adva az épületnek, másrészt garantálva, hogy a szint megbír majd akár nehezebb fém figurát is.

Következett a textúrázás. Ez kiderült nagyjából kétszer annyi időt igényelt, mint terveztem. A ragasztó felkenése az ablakok, és különösen az alsó szint belső sarkánál rendkívül pepecselős volt, de nehéznek azért nem mondanám. Egy hétvégi délután meg is lett mind. Estére rájuk kapcsoltam egy ventillátort, és hagytam dolgozni a ragasztót. Másnap reggel leütögettem róla a felesleges homokot, és jöhetett a festés.

A festéshez fekete színezőpasztát használtam. Nagyjából 3:2 arányban kevertem vízzel, majd ecsettel kentem át az épületeket. A homok, mint a kiszáradt teve, úgy szívta be a bemosót. Két réteg után egészen jól befedte, de volt egy-két hely ahova nehezen ért be az ecset, így ott nem volt tökéletes a fedés. Azokat a helyeket festék spray segítségével fedtem le. Azért nem azzal fújtam az egészet, mert nem lett volna költséghatékony. A ventilátorok megettek majdnem egy egész flakon sprayt, míg ide így elég volt egy fél flakon. Tekintve hogy a színezőpaszta 2300 forint és kevesebb, mint a negyede ment el az épületekre, míg az OBI fekete spray 1900 forint, innentől ezt így csinálom.

Kattintásra képgaléria nyílik a munkafolyamatról

Ezután jött a szárazecsetelés, hasonlóan a ventilátorokhoz. Először középszürkével, majd törtfehérrel. Kicsit monoton volt, de két este alatt sikerült befejezni őket. Egyik este remek Discord beszélgetésben volt részem, JIM tartott egy gyors továbbképzést figura matricázás témakörben. Másnap még az ablakokban lévő hurkapálcákat kentem át kályhaezüsttel, majd kaptak egy kis barna rozsdás bemosót, illetve az épületek oldalán végig futó rozsdafolyásokat is ekkor festettem meg, ugyanezzel a bemosóval. Ekkor már egészen pofásan néztek ki a romok, de még kicsit odébb volt a vége.

Mindenkinek nagyon ajánlom az AK textúrákat. Remek állag, költséghatékony más gyártóhoz képest, könnyen el lehet dolgozni, viszonylag gyorsan megköt. Nekem nagyon nagy segítség volt most is. Ezzel oldottam meg ugyanis a koszolást. Sajnos a föld textúrám kezdett kifogyni, így rendeltem egy újabb adagot pár festékkel és bemosóval kiegészítve a következő projekthez. Van 2 osztag Rubrik Marine, egy csapat Scarab Occult Terminátor, egy Forgefiend és pár karakter, ami igényelné törődésem.

A föld textúrát elsősorban a sarkokba, ablakokba, ablakok alá vittem fel, de a szint és padló egyes részeire is jutott belőle. Egy este alatt szépen megszáradt, másnap mehetett rá a műfű. Két eltérő színű csomagot összekevertem, mert nem akartam különböző foltokat, és így jobban tetszett a színe is. Kis PVA ragasztó foltokba gyönyörűen beleragadt. Már majdnem készen voltak.

Egész sok matricát nyomtattam ki a projekthez. Nem a hagyományos sima papírlapra, hanem vastagabb 160-as fényesre. Jobban bírja a ragasztót és bemosót, és szebben megmarad rajta a minta is. Két este vágtam ki a rengeteg kis matricát, ami kell majd a két épületre, és a már meglévőkre.

Kattintásra képgaléria nyílik a munkafolyamatról

Változatos méretű, formájú és témájú került fel mindegyikre papírragasztóval. Miután megszáradtak, kaptak egy világosbarna Seraphim Sepia bemosót. Miután megszáradt ez is, késznek nyilvánítottam őket. Aztán jött Zirian. Megjegyezte, olyan pofásak, csak a muskátli hiányzik az ablakból. Most rendelhetek kis apró virág turföket, hogy azzal tovább pimpeljem őket. Remek példája ez az „egy projektnek sosincs vége” Murphy törvénynek.

Jelenleg ugyanakkor már elégedett vagyok velük, teljesen hozzák az elvárt kinézetet, funkcionalitásukba sem lehet belekötni szerintem. A figurák remekül passzolnak hozzá méretben, az alsó szintre is simán befér a bóbitás Rubrik Marine osztag, amitől magasabb gyalogos nem sok van a 40K rendszerben. A romok stabilak, nem billegnek, a felső szintre helyezett nehezebb figurák sem okoznak neki gondot. Bizakodó vagyok a nagy épületekkel kapcsolatban is ez alapján.

Kattintásra képgaléria nyílik a munkafolyamatról

Hamarosan jövök is a kétszintes épületekkel, amiknek első prototípusát már összeszereltem, illetve a bedeszkázott ablakot is teszteltem egy korábbi kisebb egység ablakán.